Hapus PRK- Tuan Ibrahim

>> Tuesday, May 4, 2010


SAIDAH HAIRAN

SHAH ALAM: Suruhanjaya Pilihan raya (SPR) dicadangkan supaya memansuhkan pilihan raya kecil kerana didakwa gagal membuktikan perjalanan pilihan raya yang telus dan bersih daripada gejala rasuah.

Demikian penegasan Naib Presiden PAS, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man ketika mengulas perjalanan pilihan raya kecil sebanyak 11 kali selepas pilihan raya umum 3 Mac 2008.

Beliau mencadangkan supaya pilihan raya kecil dimansuhkan kerana selama ini tidak selari dengan sistem demokrasi yang adil.

Berucap ketika merasmikan Muktamar Pemuda PAS Selangor katanya, jika hendak menegaskkan sistem demokrasi yang adil perlu ada satu jaminan bahawa sistem tersebut mesti telus dan adil kepada mana-mana parti yang menyertai pilihan raya.

Selama ini tegas beliau, SPR gagal membuktikan perjalanan pilihan raya kecil secara bersih daripada gejala rasuah sebaliknya terus dilonggokkan dengan janji-janji pembangunan dan kesenangan oleh Umno-BN.

Katanya, kos yang dihabiskan untuk 11 pilihan ray kecil mengatasi kos pilihan raya umum sebagai contoh pilihan raya di Parlimen Kuala Terengganu sebanyak RM150 juta diperuntukan.

"Semua anggota polis berkampung di Kuala Terengganu begitu juga dengan jentera kerajaan," tegasnya.

Ditambah pula kata beliau dengan gejala rasuah menjadi-jadi dan secara tidak langsung menaikan lagi tahap rasuah negara yang dilakukan oleh pimpinan Umno-BN.

SPR gagal menghalang semua perkara itu daripada berlaku jadi apa guna diadakan pilihan raya kecil, tegas beliau.

Dalam pilihan raya kecil juga kata beliau rakyat turut diugut dan dipaksa untuk mengundi calon tertentu dan cara itu memang bercanggah dengan sistem demokrasi.

Selain itu beliau terkilan kerana setiap kali pilihan raya kecil akan berlaku pergaduhan di mana media arus perdana hanya akan melapor dan membesarkan pimpinan serta ahli Umno-BN yang cedera.

Manakala tegas beliau pimpinan dan penyokong Pakatan Rakyat yang cedera tidak akan dilaporkan oleh media.

Banyak negara yang tidak melaksanakan pilihan raya kecil walaupun begitu katanya PAS tetap menyokong pilihan raya kecil jika sistem yang dilaksanakan itu adil bagi semua pihak.

Pilihan raya kecil juga kata beliau bukan menentukan terbentuknya sebuah kerajaan tetapi yang menentukan wujud sebuah kerajaan adalah pilihan raya umum.

Beliau berkata, PAS memahami SPR hak asasi manusia wakil rakyat boleh keluar masuk tetapi hendak menang pilihan raya satu parti itu berhabis duit bila menang wakil rakyat lompat parti dan parti tidak dapat apa-apa manfaat.

Bagaimanapun kata beliau, PAS tetap akan turun berkempen serta menyertai penamaan calon memberi sokongan padu kepada DAP yang akan bertanding dalam pilihan raya kecil Parlimen Sibu.

Tuan Ibrahim mengingatkan SPR supaya jangan dipergunakan oleh Umno-BN kerana jika rakyat sudah tidak mempercayai kewibawaan SPR sudah pasti mereka tidak akan keluar mengundi.

Di akhir ucapan itu beliau mengingatkan Pemuda PAS Selangor supaya memikirkan strategik untuk mendapatkan sokongan daripada masyarakat Melayu tradisional khususnya yang tinggal di Felda-felda.

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP