Ha..naik lagi minyak...tunggu Muslimat berdemo

>> Friday, July 23, 2010


Demo jika Menteri enggan layan memo Muslimat PAS
SAIDAH HAIRAN

KUALA LUMPUR: Muslimat PAS Selangor memberi tempoh dua minggu kepada Menteri Perdagangan, Koperasi dan Kepenggunaan, Dato' Seri Ismail Sabri Yaakob untuk mengadakan demonstrasi besar-besaran jika memorandum membantah kenaikan lima harga barang keperluan asas tidak dijawab dalam tempoh dua minggu.

Jika memo tersebut tidak dijawab dalam tempoh dua minggu dari tarikh diserahkan pada 21 Julai, Muslimat PAS yang mewakili pengguna dan wanita seluruh negara akan turun ke Putrajaya mendesak kerajaan untuk menurunkan lima harga barangan tersebut.

Perkara tersebut ditegaskan dalam perbincangan antara Ketua Muslimat Selangor, Wan Hasrina Wan Hassan dengan Setiausaha Sulit, Mohd Zul Ikhsan Ahmad ketika menyerahkan memo di ruang tamu, tingkat 13, Putrajaya, Rabu lalu.
Turut serta dalam penyerahan memo Ketua Muslimat PAS Pusat, Ustazah Nuridah Mohd Salleh serta Setiausahanya, Kartini Ahmad.

Dalam perbincangan itu, Nuridah kesal kerana pihak Menteri tidak membuka ruang untuk bertemu dengan Muslimat PAS Selangor bagi menjelaskan alasan kenaikan harga llima barang asas.

"Jika Menteri tidak dapat pada hari ini, sebaik-baiknya pihak Menteri menentukan hari yang beliau boleh hadir, kami membawa rintihan rakyat," katanya.

Kata beliau, ini malang bagi rakyat yang sepatutnya mendapat layanan utama tetapi menteri seolah-olah tidak berani hendak berjumpa dengan Muslimat PAS.

Jika desakan itu tidak mendapat layanan daripada Menteri beliau yakin kerajaan Umno-BN akan menerima hukuman daripada rakyat dalam pilihan raya ke13.

Sementera itu, Wan Hasrina menegaskan seluruh wanita di 14 buah negeri akan turun ke Putrajaya jika memorandum itu tidak dilayan oleh pihak Menteri.

Kata beliau, kenaikan lima harga barangan asas itu membuktikan bahawa Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Razak bersikap hipokrit dengan slogan `Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan.'

Ini ternyata tambah beliau, sebelum ini harga gula telah dinaikan sebanyak RM1.65 dan dalam tempoh enam bulan naik 25 sen dan harga sekarang RM1.90sen.

Beliau menyelar tindakan kerajaan Umno-BN yang menarik subsidi dengan alasan negara menuju ke era muflis pada 2019 jika kerajaan tidak memotong subsidi dan bergantung pada pinjaman.

"Adakah wajar kami sebagai rakyat dijadikan mangsa kerajaan Umno-BN yang ternyata pincang sedangkan rasuah dan pemborosan terus berlaku," soalnya.

Menurut beliau, Pakatan Rakyat yang memerintah Selangor selama dua tahun empat bulan berjaya melaksanakan 16 program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES).

Antaranya kata beliau, Tabung Warisan Anak Selangor (Tawas); hadiah 1000 kepada pelajar yang berjaya melanjutkan pengajian ke IPTA/IPTS dan pemberian air percuma.

Negeri Selangor langsung tidak menarik subsidi kepada rakyat tetapi berusaha supaya semua rakyat Selangor dapat mengecapi hasil bumi negeri tersebut.

Beliau mengulangi demo akan dilakukan jika kerajaan tidak melayani desakan daripada Muslimat PAS Selangor.

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP