Parti perlu dihormati

>> Wednesday, July 7, 2010

"Saya perlu rujuk kepada parti saya"

Begitulah ungkapan Dato' Hasan Ali apabila ditanya di dalam mesyuarat Exco tentang cadangan satu polisi baru. Bukan sahaja Dato' Hasan tetapi juga Exco-Exco PAS lain, saya atau Dr. Halimah, apabila berhadapan dengan polisi-polisi baru atau perkara-perkara yang memerlukan penelitian yang lebih terperinci. Bukan sahaja di mesyuarat Exco tetapi di mesyuarat-mesyuarat lain seperti MTES atau Standco.

Kenapa begitu? Adakah kerana Exco-Exco PAS tidak boleh membuat keputusan? Bukan tidak boleh membuat keputusan tetapi Exco-Exco kita mewakili Parti bukan diri mereka sendiri. Parti perlu dirujuk. Begitu juga dengan Exco-Exco PKR dan DAP. Ada perkara-perkara yang mereka perlu merujuk kepada parti mereka dan tidak boleh membuat keputusan bersendirian.

Mungkin akan membingungkan ramai di antara kita. Kenapa Dato' Hasan seorang AJK PAS Pusat, Pesuruhjaya PAS Negeri Selangor dan bekas PTD perlu merujuk kepada Parti? Inilah Parti menguasai kerajaan. Sehebat mana sekalipun mereka yang dilantik oleh Parti, mereka mesti akur kepada kehendak Parti.

Bukan sahaja yang dilantik oleh Parti mesti akur kepada Parti tetapi pada pendapat saya begitu juga mereka yang mendapat jawatan akibat pertukaran kerajaan. Parti telah memasuki pilihanraya untuk menukar kerajaan.

Contohnya, hanyalah dengan pertukaran kerajaan ramai yang dapat menjadi AJK masjid dan AJK surau. Dulu ADUN-ADUN Umno yang menentukannya dan hampir semua adalah Umno. Begitu juga dengan perlantikan JKKK. Dulu semuanya Umno.

(Blog Iskandar Abd Samad)

Oleh itu, tidak patutlah kalau Dato' Hasan pun terpaksa merujuk kepada Parti tetapi mereka yang lain pula membuat hal masing-masing.

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP