Ulul Amri- siapa dia?

>> Monday, July 12, 2010


Negara menjadi huru hara disebabkan sikap rakus manusia yang bergelar pemimpin. Jawatan sebagai pemimpin tidak lagi dianggap sebagai satu amanah dan amalan untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT, sebaliknya hanya mengejar `glamour dan populariti'.

Hanya pemimpin yang benar-benar berkelayakan dan berdedikasi saja mampu memikul tanggungjawab tersebut. Sebaliknya, ramai pemimpin yang menganggap jawatan merupakan tiket untuk kepentingan sendiri.
Timbalan Pengarah Tarbiyah PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad menjelaskan maksud `Ulul Amri' ketika diwawancara oleh Saidah Hairan.
HARAKAH: Ramai orang boleh menjadi pemimpin tetapi tidak ramai yang berjaya memegang jawatan pemimpin. Boleh ustaz jelaskan perkara itu?

Ustaz Idris : Pertama apabila kita bercakap soal kepimpinan maka perkara yang perlu kita sedar ialah ia tidak apabila kita lahir terus menjadi pemimpin yang baik. Ia perlu pada satu bentuk latihan (tamrin) yang perlu kita lakukan, satu oleh parti kepada dia dan yang kedua dia sendiri bersedia untuk diprogramkan untuk menjadi pemimpin dan kita mempunyai piawai standard dan kalau tidak pun Nabi Muhamad s.a.w yang juga Khalifah Ar-Rasidin yang kita anggap sebagai satu lambang yang paling tinggi.

Begitu juga kepada yang sering diwar-warkan ialah berkenaan dengan pemerintahan Syadina Umar Abdul Aziz. Sekurang-kurangnya kita mesti menuju kearah itu.

Setakat hari ini kita melihat tidak ada lagi yang ditunjukkan oleh pemimpin-pemimpin agung dunia yang bukan dikalangan Nabi Muhamad s.a.w. Kita dapat buktikan bagaimana Baginda sendiri walaupun dunia itu berada di bawah tapak kakinya, tetapi Baginda masih dapat kekalkan sebagai pemimpin yang berjiwa rakyat dan mampu melaksanakan tanggungjawab dengan baik.

Maka dengan itu sepatutnya kita berasa tercabar dan berasa malu dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guang Eng yang menjadikan Umar Abdul Aziz sebagai ikon. Sepatutnya kita sebagai pemimpin dan wakil rakyat PAS kena rasa tercabar dengan kenyataan ini dan berusaha lebih daripada Guang Eng.

Ini yang perlu kita lakukan supaya orang tidak akan nampak kita sebagai parti yang hanya tahu bercakap tetapi tidak sama dengan apa yang dilakukan.

Harakah: Apa yang menyebabkan sebahagian besar pimpinan atau wakil rakyat sukar untuk menunaikan janji dan mesra rakyat selepas meraih kemenangan?

Sebenarnya dalam soal ini, Islam telah memberikan satu formula yang mudah bagi kita. Satu dalam soal bab dunia kita kena melihat orang yang lebih bawah daripada kita.

Kita kena melihat penderitaan rakyat dan penderitaan penyokong tegar PAS. Mereka bertungkus lumus untuk kejayaan pemimpin. Mereka tidak mengharapkan wang malahan mereka mengorbankan segala-galanya.

Pengalaman saya bertanding dalam pilihan raya umum ke-12. Kadang-kadang saya hendak menitis air mata apabila melihat pengorbanan yang dilakukan oleh penyokong PAS di peringkat bawahan.

Malam penamaan calon di Batu 9 di pejabat Perhubungan PAS Kedah. Bagaimana seorang tua datang kepada saya. Saya tengok cara pakaian dan hidup memang dia seorang yang susah. Orang kampung tetapi dia bagi duit RM10 kepada saya.

"Ambil la ustaz, inilah yang saya boleh...( ketika menceritakan peristiwa itu ustaz terhenti seketika menahan sebak).

Inilah yang saya boleh sumbangkan untuk...(ustaz sebak dan terdiam) untuk perjuangan PAS. Saya tidak boleh bagi apa, ini saja yang saya boleh bagi. Saya tolak, saya kata saya tak nak...(kata-kata ustaz terhenti dan menangis...). Saya tak nak duit itu saya nak bagi balik duit itu. Lama-lama dia menghilang.

Itulah contoh yang dapat kita lihat bagaimana pengorbanan yang diberikan oleh orang bawahan kepada kita.
Sebab itu kita mesti meletakkan sikap pakcik itu sebagai satu contoh yang boleh mendidik diri. Ini dalam soal dunia.

Unit Amal merupakan ikon saya kerana boleh mendidik jiwa saya. Saya merasakan Unit Amal berkhidmat tidak ada benda yang mereka harapkan daripada parti. Mereka bertungkus lumus, berhujan panas dan mereka langsung tidak ada kepentingan dunia.
Sebab itu kita lihat Nabi Muhamad s.a.w dididik hatta dipelihara oleh Abu Talib. Abu Talib orang yang susah.

Sebab itu Nabi cukup prihatin terhadap orang susah. Banyak hadis yang menunjukkan tentang "Sesiapa yang tidak ambil tahu tentang urusan saudara kami yang lain maka dia bukan daripada kalangan aku."

Ini menunjukkan perlunya kita mengambil berat berkenaan masalah rakyat terutama mereka yang kurang bernasib baik.

Harakah: Tanggungjawab pemimpin itu berat tetapi mengapa senario sekarang ramai yang berebut-rebut untuk menjadi pemimpin?

Kita tengok Syaidina Umar Al-Khattab ketika dilantik menjadi pemimpin, sehingga dia memberitahu; `Kalau lah jalan yang dibuat itu walaupun manusia jarang lalu tapi oleh kerana yang lalu itu kalau ada binatang yang jatuh sebab rosak jalan itu Umar akan ditanya oleh Allah SWT'.

Ini menunjukkan Syadina Umar tahu betapa beratnya tanggungjawab seorang pemimpin. Kita sekarang bukan masalah binatang yang memerlukan bantuan tetapi manusia amat memerlukan kepada prihatin seorang pemimpin.

Syadina Umar pergi ziarah malam-malam tengok rakyatnya ini suatu perkara yang sukar untuk dilakukan oleh pemimpin. Ini perkara yang pernah ditunjukkan dalam sejarah Islam tentang tanggungjawab Syadina Umar terhadap rakyatnya.

Hadis Nabi bermaksud; "Tujuh golongan yang mendapat perlindungan Allah SWT antaranya ialah pemimpin yang adil akan duduk dekat dengan Nabi dan mendapat perlindungan Arsy nanti tetapi dalam masa yang sama ada dugaan .

Sebab itu Syaidin Umar Al-Khattab waktu anak dia hendak dicalonkan Abdullah bin Umar menjadi pemimpin penggantinya, Umar berkata; "cukuplah keluarga Umar tidak mampu menghadapi soalan dihadapan Allah SWT."

Sedangkan Umar cukup terkenal dan boleh digandingkan dengan dua Umar, satu Umar Al-Khattab dan Umar Al-Aziz yang cukup hebat. Itu pun mereka berasa gerun dengan soalan di akhirat.
Pemimpin yang bagaimana mendapat perlindungan daripada Allah SWT di akhirat kelak?

Tujuh golongan yang mendapat perlindungan Allah SWT ialah antaranya; Pemimpin yang adil akan dapat duduk dekat dengan Nabi Muhamad dan dapat perlindungan arsy. Lelaki yang sentiasa terikat dengan masjid, lelaki yang diajak seorang perempuan cantik untuk berzina tetapi lelaki itu berkata; Aku takut dengan Allah SWT; lelaki yang bersedekah tanpa diketahui oleh orang lain; Lelaki yang berzikir hingga mengalir air mata;
Bagaimana pandangan ustaz apabila pemimpin dalam parti itu terlalu diagungkan?

Islam tidak membenarkan manusia mengagungkan Nabi Muhamad s.a.w. melebihi Allah SWT. Hubungan Nabi Muhamad dengan manusia sebagai umat dengan Rasul. Kita berdoa dengan Allah bukan dengan Nabi Muhamad.

Baginda tidak membenarkan manusia terlalu mengagungkannya. Ini perlu dijadikan sebagai asas dalam kehidupan kita jika mahu menjadi pengikut kepada seorang pemimpin.

Kita perlu menjadi pengikut selagi pemimpin tidak menyuruh perkara yang bertentangan dengan agama Islam. Nabi Muhamad menyebut; "Tidak boleh taat kepada makhluk yang melakukan maksiat kepada Allah."

Sebab itu PAS tidak pernah mendewa-dewakan mana-mana pemimpin. Dalam sukatan Tarbiyah, PAS meletakkan akidah Islam sebagai utama. Ahli PAS menyertai perjuangan parti bukan kerana seorang pemimpin.

PAS tetap mempunyai dasar yang begitu dan ini suatu kejayaan. Dalam soal pengikut kita tidak taksub kepada mana-mana pemimpin.

PAS pernah kehilangan Yang DiPertua pertama, Tuan Guru Haji Md Fuad tetapi PAS terus bergerak dan dipimpin oleh Dr Abbas. PAS kehilangan Dato Asri Haji Muda tokoh yang hebat tetapi apabila beliau keluar parti PAS terus mara.

Begitu juga kita pernah kehilangan Setiausaha Agung PAS, Osman Abdullah; panglima jihad Ustaz Azhar Ali; bekas Menteri Besar Kelantan, Dato' Mohd Nasir dan bekas Naib Presiden PAS, Ustaz Nakhaie Ahmad yang banyak membuat kertas kerja PAS serta membentang program tarbiyah tapi apabila masuk Umno ahli PAS tidak mengikut jejak beliau. Ini menunjukkan kita tidak taksub kepada mana-mana pemimpin.

Ahli PAS berjuang bukan kerana pemimpin tetapi dasar yang PAS pegang. Itu yang sepatutnya ahli PAS pegang. Dan itu juga yang Nabi ajar kepada umat-Nya.

Kita boleh jadikan seorang pemimpin itu sebagai ikon selagi dia berpegang dengan prinsip agama. Jika pemimpin tersebut menyimpang daripada prinsip agama kita tidak perlu taat kepadanya.

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP