Binaan pangsapuri Pandamaran diseleweng?

>> Friday, August 20, 2010


KLANG: Ketua Muslimat PAS Selangor, Wan Hasrina Wan Hasan mendesak pihak kerajaan negeri Selangor menyiasat binaan bangunan pangsapuri Pandamaran yang terlibat dengan kebakaran pada 10 Ogos lalu.

Ini kerana kata beliau, menurut dakwaan penduduk di pangsapuri tersebut kebakaran yang berlaku pada jam 4.30 petang itu telah meranapkan lima buah rumah di tingkat lima.

"Jika bangunan tersebut dibina daripada batu ia tidak akan ranap tetapi saya melihat dinding rumah itu kosong setelah terbakar," katanya.

Beliau memaklumkan pangsapuri itu dibina di era kepimpinan Menteri Besar, Tan Sri Muhamad Taib Muhamad.

"Kita harap kerajaan negeri di bawah exco Perumahan dapat membuat siasatan segera jika ia berlaku penyelewengan ketika membina pangsapuri tersebut," tegasnya.

Wan Hasrina yang melawat pangsapuri itu berkata, kebakaran itu melibatkan satu blok dengan meranapkan lima buah rumah dan semua mangsa tinggal sehelai sepinggang.

Menyentuh tentang binaan katanya, plan asal bangunan tidak dapat diluluskan oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) jika tidak mengikut aspek yang dikemukakan oleh pemaju.

Jika apa yang didakwa oleh penduduk iaitu dinding batu boleh ranap katanya, itu menunjukkan bahawa pembinaan itu tidak mengikut apa yang telah ditetapkan oleh perancang bandar.

Beliau turut menghulurkan bantuan kewangan kepada mangsa kebakaran yang ditempatkan di dewan orang ramai.

Lebih menarik katanya, dalam lawatan itu, Timbalan Muslimat PAS Selangor, Noraini Hussin telah menjadi `bidan terjun' kerana seorang mangsa kebakaran telah melahirkan bayi lebih kurang jam 12 tengahari, Jumaat lalu.

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP