Macam tak selamat duduk di tanah air sendiri

>> Monday, September 20, 2010




Jalan masuk ke kawasan pembunuhan, jauh ke dalam.


Rumah suspek di Taman Chempaka.
Sabtu 18 september saya pergi ke Tanjong Sepat, Banting tempat pembunuhan kejam Dato' Sosilawati serta tiga rakannya. Jauh juga dari Kuala Lumpur, lena juga tidur dalam kereta.

Sampai di kawasan tersebut, saya dapati wartawan dan jurukamera dari akhbar tempatan ada yang duduk di kuil, di atas van dan di bawah pokok.

Kereta saya ditahan polis. Beliau tidak membenarkan saya dan suami masuk ke kawasan pembunuhan tersebut. Saya berdailog dengan polis tersebut. "Bukankah pihak polis dah buka kawasan ini...?

Polis tersebut menjawab; "Tidak pihak polis tetap kawal dan kawasan ini masih tidak boleh dilawati...

Saya menjawab.."Saya bukan hendak melawat tetapi nak buat laporan yang tepat dan jelas. Saya tunjuk kad akhbar daripada Jabatan Penerangan. Namun hampa polis tetap tidak benarkan saya masuk ke dalam.

Saya hanya dapat melihat suasana di kawasan itu, ladang kelapa sawit. 50 dari jalan raya besar ada pagar. Jauh masuk ke dalam. Saya bercakap dengan suami, "Patutlah bau mayat dibakar tidak dapat dihidu...sebab jauh ke dalam."

Saya tidak berputus asa terus mencari penduduk kampung yang boleh ditemui. Kawasan di situ majoriti masyarakat India.

Saya baru perasaan di hadapan kampung tersebut ada satu taman yang semua masyarakat India. Saya menyertai konvoi Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang ke Sepang.

Saya dan suami pusing keliling di taman tersebut untuk mencari orang Melayu namun tiada seorang dapat ditemui.

Saya pun meneruskan perjalanan hingga bertemu kampung Endah sekitar 200 meter dari ladang kelapa sawit. Saya bertanya dengan seorang pak cik yang menjual air tebu di tepi jalan tentang kejadian tersebut.

Beliau turut terkejut dengan berita pembunuhan itu. Katanya, orang kampung Endah juga terkejut di ladang itu ada tempat pembunuhan.

Orang kampung memang ada mendengar suara anjing menyalak tetapi mereka sangka anjing di ladang kelapa sawit.

Saya tidak putus asa untuk mencari maklumat terkini. Saya pergi ke rumah suspek di taman Chempaka. Saya bertemu dengan jirannya yang juga penyewa rumah suspek.

Penyewa yang saya temui pun tidak menyangka tuan rumah (suspek) bertindak kejam begitu.

Penyewa memaklumkan, tuan rumah (suspek) seorang yang baik ramah, bersopan, cakap Melayu amat fasih, setiap pagi sembahyang, menyiram pokok bunga.

Suspek juga tidak kisah dengan bayaran sewa rumah. Penyewa setiap bulan membayar sewa rumah di pejabat suspek berhampiran dengan rumahnya.

Rumah yang berjumlah RM300 ribu hanya disewa dengan kadar RM700 sahaja. Ketika melihat rumah suspek hati saya tiba-tiba geram.

Apa lagi yang suspek mahu. Ada dua buah rumah besar. Kereta yang dimaklumkan dua biji tetapi ketika itu kereta di hadapan rumahnya tiada.

Saya difahamkan semua suspek yang terlibat membunuh dan membakar dari Banting. Mereka tidak dibenarkan keluar dari kawasan tersebut.

Walaupun saya tidak dapat masuk ke kawasan tersebut, tetapi saya tidak dapat melelapkan mata kerana perasaan takut menyelubungi saya. Saya dapat bayangkan bagaimana takutnya Dato' Sosilawati dan tiga rakannya ketika di bawa masuk ke ladang yang begitu jauh dari jalan utama.

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP