Di mana kewajaran Rosmah bergelar Wanita Pertama?

>> Monday, October 18, 2010


KUALA LUMPUR: Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor perlu menjawab kewajaran beliau menggelarkan diri sebagai Wanita Pertama kerana gelaran itu bertentangan dengan artikal 12 Perlembagaan Malaysia.

Ketua Muslimat PAS, Ustazah Nuridah Mohd Salleh menegaskan dalam artikal 12 Perlembagaan Malaysia Ketua Pertama negara ialah Yang Dipertuan Agung.

Menurut beliau, jika Yang Dipertuan Agung orang pertama negara sudah tentu isteri Baginda Wanita Pertama negara.

"Kenapa pula Rosmah menggelar dirinya sebagai Wanita Pertama `First lady' sedangkan isteri Perdana Menteri sebelum ini tidak timbul istilah wanita pertama," tegasnya.

Beliau menegaskan jika ada pembaruan atau perubahan daripada sudut Perlembagaan mengapa tidak diumumkan kepada rakyat atau adakah Rosmah tidak tahu tentang hak Perlembagaan negara.

Justeru katanya, persidangan pertama Wanita Pertama Dunia di hotel Palace of The Golden Horses tidak sah sebab bukan Rosmah yang memanggil wanita pertama dari negara lain untuk menjadi tetamunya.

"Sidang itu merupakan satu kerja pembaziran yang langsung tidak memberi manfaat kepada negara dan rakyat," tegasnya.

Jika mahu membincangkan persoalan kanak-kanak kata beliau, Rosmah sepatutnya merujuk terus kepada al-Quran dan hadis yang banyak menunjukkan cara pendidikan terbaik untuk kanak-kanak.

Beliau mempersoalkan, mengapa Rosmah tidak mengajak para ulama supaya memikirkan bagaimana cara yang sepatutnya dilaksanakan untuk menjamin keselamatan kanak-kanak.

"Soal keselamatan kanak-kanak daripada sudut kesejahteraan, Malaysia jauh terkebelakang kerana isu pembuangan bayi sering berlaku setiap masa," katanya.

Nuridah turut mempersoalkan mengapa tidak ada negara dari Asia yang menghantar Wanita Pertama mereka ke sidang pertama Wanita Pertama.

Sepatutnya tambah beliau, jika dilihat daripada sudut kebersamaan masalah untuk menghadapi persoalan itu Wanita Pertama dari negara Asia yang hadir.

Ini jelas membuktikan bahawa ketidakhadiran Wanita Pertama dari negara Asia menunjukkan sidang pertama itu tidak berjaya.

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP