>> Tuesday, November 2, 2010

Petai, Untuk Wanita Yang Datang Bulan
Keluarga & Kesihatan Ramai daripada kita menghindari petai dengan alasan baunya. Tapi jangan langsung menghindari ulaman yang satu ini kerana ianya banyak khasiat luar biasa.

Ketika makan petai, salah satu jenis biji-bijian ini sudah pasti mengeluarkan gas sulfur yang menimbulkan aroma tak sedap di mulut. Namun demikian, sayang… jika anda memutuskan untuk “alergi” terhadap petai.

Petai sebenarnya mengandung zat antioksidan yang bagus serta asam amino triptofan. Asam amino triptofan ini membentuk serotonin di dalam tubuh dan membuat tubuh lebih rileks, tidur lebih nyenyak dan menjaga kestabilan mood.

Ketika haid, juga disarankan sebagai waktu yang tepat untuk makan petai. Ini kerana di masa “datang bulan” mood sering kacau, dan dapat ditenangkan dengan petai. Sama juga ketika anda mengalami stres, serotonin yang dihasilkan dapat membuat saraf-saraf tegang mengendur.

Di samping itu, petai yang kaya serat ini merupakan antioksidan yang baik, kerana mengandung vitamin B6 untuk mengatur kadar gula darah serta membantu relaksasi. Zat besi yang terkandung di dalamnya mampu mencegah anemia.-/best1of4

Posted on Tuesday, November 02 @ 10:42:01 MYT by aya

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP