>> Monday, March 7, 2011


Farhana mesti bertaubat dan mohon maaf terbuka

SAIDAH HAIRAN

KUALA LUMPUR: Pengarah Kebangsaan Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Farahana Jamaluddin mesti bertaubat dan memohon maaf secara terbuka kepada Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat kerana menyamakan ulama tersebut dengan Pengasas ajaran sesat, Ayah Pin.

Taubat dan kemaafan itu perlu dilakukan segera dan secara terbuka kerana Farhana membuat tuduhan terhadap Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan secara terbuka.

Ketua Muslimat PAS, Ustazah Nuridah Mohd Salleh berkata, kenyataan Farhana yang menyamakan Abdul Aziz dengan Ayah Pin merupakan satu perbuatan dosa.

Menurut beliau, perbezaan antara Nikl Aziz dengan Ayah Pin amat ketara kerana Nik Aziz Menteri Besar dan Mursyidul Am PAS manakala Ayah Pin merupakan seorang ketua ajaran sesat.

Tuduhan tersebut kata beliau, menunujukkan kebodohan Farhana yang sangat jelas terhadap tujuan Allah mencipta manusia termasuk dirinya.

Sebagai seorang Islam tambah beliau, Farhana mesti memahami tujuan Allah mencipta manusia iaitu antara lain untuk menjadi khalifah di muka bumi ini.

Nuridah menjelaskan, matlamat penciptaan Allah boleh kita lihat dan hayati dalam surah Al-Baqarah ayat; 30 bermaksud: "Dan ingatlah ketika Tuhan mu berfirman kepada Malaikat, sesungguhnya Aku hendak menjadikah khalifah di bumi....

"Farhana dan kita semua wajib tahu sebagai seorang manusia dan hamba Allah, apakah makna khalifah dan tugasnya di muka bumi ini," tegasnya.

Menurut beliau, khalifah bermaksud makhluk yang dipertanggungjawabkan oleh Allah untuk mengatur kehidupan manusia berdasarkan wahyu dan syariat Allah supaya kehidupan manusia teratur dan mempunyai tujuan yang murni untuk mencapai keredaan Allah.

Justeru, kata beliau, usaha yang dilakukan oleh Nik Aziz untuk menyedarkan manusia tentang kefahaman Islam dan tugas manusia terhadap Islam.

"Peringatan itu tidak bertentangan langsung dengan apa yagn telah ditetapkan oleh Allah, masalahnya Farhana dan ramai orang lain masih tidak memahami tanggungjawab diri terhadap Islam," tegasnya.

Beliau menegaskan, amat malang bagi umat Islam mendapati orang seperti Farhana yang akan bermaharajalela dalam penulisan dengan menuduh sewenang-wenangnya tanpa kefahaman Islam.

Sehubungan itu, Nuridah bersedia menemui Farhana untuk mengadakan perbincangan dengan cara baik supaya mana yang keliru dapat diperbetulkan.

"Saya berharap Farhana bersedia dan dapat meluangkan masa untuk pertemuan ini," katanya.

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP