>> Tuesday, March 15, 2011


SPR terlibat komplot rampas Selangor?

SAIDAH HAIRAN

SHAH ALAM: Sikap dolak dalih SPR ketika dikemukakan bantahan daftar pemilih yang tidak lengkap alamat menunjukkan badan bebas itu seolah-olah bersekongkol dengan BN bagi memastikan rampasan kuasa di Selangor dapat ditunaikan pada pilihan raya umum ke13 nanti.

Pengarah SPR negeri Selangor itu juga didapati tidak langsung menerima bantahan yang dibuat oleh jentera pilihan raya dari empat DUN dan satu Parlimen milik PAS.

Sebaliknya apa yang berlaku, Pengarahnya, Haji Dzulkifli Ab. Rahman menyalahkan jentera pilihan raya DUN (pembantah) yang tidak datang awal untuk mengadakan perbincangan.

Bantahan dibuat kerana terdapat nama-nama pengundi yang tidak tinggal di alamat yang dicatatkan dalam borang tersebut. Ini melibatkan kerusi PAS bertanding di DUN Paya Jaras; Chempaka; Sungai Burong; Bangi dan Parlimen Shah Alam.

Dalam borang daftar pemilih yang ditemui di DUN Paya Jaras, di ruang alamat tidak ditulis alamat pengundi tetapi hanya ditulis nombor telefon.

Ketika Setiausaha MTD Paya Jaras, Mohd Fisan Mohd Yusuf mengajukan pertanyaan itu kepada Dzulkifli, beliau tidak memberikan sebarang jawapan.

Kes yang berlaku di kampung Baru Tambahan, kampung Pandan pula, jentara pilihan raya mendapati alamat pengundi yang diisi dalam borang daftar pemilih merupakan tempat kilang dan tiada orang tinggal di kawasan itu.

Bagaimanapun, Dzulkifli memberikan alasan bahawa pihaknya hanya mengikut alamat dari JPN dan tidak mengambil kira alamat tersebut merupakan kawasan kilang.

Manakala jawapan bagi nombor telefon pula, beliau mengatakan, ruang untuk menulis alamat tidak mencukupi.

Bagi DUN Bangi pula bantahan dilakukan kerana alamat tidak lengkap dan hanya ditulis lokaliti.

Sekali lagi Dzulkifli menegaskan, peraturan atau undang-undang yang tercatat dalam SPR tidak memerlukan alamat yang lengkap dan perkara itu berlaku disebabkan masalah teknikal.

Setelah empat wakil DUN PAS membuat bantahan, Dzulkifli memutuskan semua bantahan itu tidak diterima kerana ia berhubung dengan masalah alamat.

Katanya, bantahan hanya akan diterima jika jentera DUN membuat bantahan berkenaan individu seperti kod atau nombor kad pengenalan bukan alamat yang tidak lengkap.

Sehari sebelum bantahan dilakukan, (14 Mac), seorang Pegawai SPR telah menghubungi semua pembantah (jentera DUN PAS) supaya menarik bantahan dan menawarkan perkara itu untuk diselesaikan luar daripada hari bantahan (15 Mac).

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP