Tamadun hancur jika tidak kembali kepada sistem Islam

>> Friday, July 23, 2010


Tamadun manusia boleh hilang seperti mana kehancuran kaum Lut apabila dimurkai Allah jika semua pihak tidak yakin dengan hukum Allah bagi menyelesaikan masalah gejala sosial yang bertambah kritikal.

Inilah yang menjadi masalah kepada umat Islam apabila mereka hilang keyakinan dan kepercayaan kepada hukum Allah untuk menyelesaikan suatu masalah.
Bagaimana boleh berlaku dikalangan umat Islam yang mengaku beragama Islam, tetapi tidak yakin dengan hukum Allah.

Jika mereka tidak yakin dengan hukum Allah sudah pasti mereka juga tidak yakin kepada Rasulullah s.a.w dan apa ertinya mereka mengaku sebagai seorang Islam.

Bagi mencari jalan dan cuba menyelesaikan masalah gejala sosial yang bertambah kritikal Ketua Muslimat PAS Pusat, Ustazah Nuridah Mohd Salleh bersama Ketua Muslimat PAS Selangor, Wan Hasrina Wan Hassan sepakat menegaskan umat Islam perlu kembali kepada ajaran Allah SWT.

Bercakap dalam forum menangani gejala sosial `suci dalam debu' di dewan orang ramai Ampang Jaya, Nuridah berkata, kegawatan gejala sosial itu berpunca daripada sikap umat Islam yang mengabaikan ajaran Islam yang syumul.

Katanya, kerajaan yang memerintah selama 52 tahun tidak berusaha untuk melaksanakan undang-undang Allah sebaliknya terus patuh dengan undang-undang zaman penjajah. Selain itu kata beliau, ibu bapa turut berperanan mengawal anak-anak dan sering bertanya dengan siapa mereka keluar dan mengenali kawan-kawan mereka.

Disebabkan kesibukan ibu bapa memenuhi tuntutan mencari nafkah katanya, mereka sibuk setiap masa sehingga tidak menyediakan ruang mendekati dan mengetahui masalah anak-anak. Sepatutnya kata beliau, ibu bapa perlu menyuburkan budaya berbincang bersama anak-anak dan mengambil berat tentang perlajaran mereka.

"Pendidikan bermula sejak daripada mencari pasangan hidup bukan selepas anak itu dilahirkan dan membesar," tegasnya.

Sementera itu, Wan Hasrina menegaskan sistem pendidikan yang ada pada hari ini bukan saja perlu digubal tetapi orang yang membuat sistem tersebut juga perlu digubal.

Ini kerana kata beliau, jika fikiran atau diri pihak atau menteri yang mengubah sistem pendidikan tidak berubah, bagaimana sistem tersebut boleh menyelesaikan masalah gejala sosial.

"Kita lihat sistem pendidikan sekolah agama yang telah ditarik bantuan perkapita, ini menunjukkan bahawa pimpinan kerajaan telah menghalang perkembangan sekolah agama," tegas beliau.

Beliau menegaskan sistem pendidikan yang dilaksanakan sekarang sebenarnya tidak akan dapat menurunkan kadar gejala sosial sebaliknya menjadi lebih kritikal.

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP