Mais ikut telunjuk Umno - isu surau, masjid

>> Friday, September 3, 2010


SAIDAH HAIRAN

KUALA LUMPUR: Surat peringatan larangan memasuki dewan solat masjid dan surau kepada Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching membuktikan Majlis Agama Islam Selangor (Mais) mengikut telunjuk Umno kerana larangan tersebut tidak berpandukan enakmen.

Surat yang ditandatangani Setiausaha Mais merangkap Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Dato' Mohammed Khusrin Munawi itu telah difaks ke rumah Nie Ching pada 30 Ogos lalu.

Tajuk surat tersebut memberi peringatan untuk tidak memasuki dewan solat masjid dan surau dalam negeri Selangor tanpa kebenaran daripada Majlis Agama Islam, namun peringatan itu tidak dinyatakan di bawah mana-mana enakmen.

Surat itu hanya merujuk titah Sultan Selangor iaitu mana-mana orang bukan Islam tidak dibenarkan memasuki dewan solat semua masjid dan surau di Selangor melainkan kebenaran Mais.

Merujuk peringatan itu, Nie Ching keliru kerana selama ini Sultan Selangor menitahkan larangan penggunaan masjid dan surau bagi tujuan politik.

Beliau menjelaskan kehadiran ke surau Al-Huda, Kajang atas jemputan ahli jawatankuasa surau untuk menyampaikan sumbangan membaiki pagar surau tersebut.

"Saya perlu semak dahulu surat ini kerana ia tidak berpandu pada mana-mana enakmen," tegasnya.

Beliau berkata demikian ketika dikunjungi Ketua Muslimat PAS, Ustazah Nuridah Mohd Salleh serta setiausahanya, Kartini Ahmad di pejabatnya, Taman Indah, Cheras, 1 september lalu.

"Ini bukan kali pertama saya masuk surau, dulu saya pernah masuk ke ruang solat di masjid negara tidak ada masalah, tetapi sekarang peraturan sudah berbeza," tegasnya.

Beliau mempersoalkan apakah larangan itu hanya dikenakan kepada ahli Parlimen bukan Islam daripada Pakatan Rakyat manakala ahli Parlimen BN dibenarkan memasuki mana-mana ruang di masjid dan surau.

Menurut beliau, Mais yang didalangi Umno sengaja menggunakan agama untuk kepentingan mereka.

"Jika pihak Mais tidak mengumumkan peringatan itu di bawah mana-mana enakmen itu bermakna surat tersebut hanya ditujukan kepada saya," tegasnya.

Dalam masa yang sama beliau menyelar tindakan pihak Utusan Malaysia yang membuat fitnah sumbangan kepada ahli PAS sedangkan peruntukan itu untuk pagar surau.

"Saya marah kerana pihak Utusan Malaysia tidak ada menghubungi saya. Utusan Malaysia ambil gambar dalam blog saya dan membuat tafsiran sendiri, tanpa meminta penjelasan saya," katanya.

Beliau berkata, Utusan Malaysia sengaja membesarkan isu tersebut dan hanya merujuk kepada blogger untuk membuat laporan yang ternyata telah mengelirukan orang bukan Islam dan Islam.

"Saya rasa begitu marah kalau hendak dapat cerita daripada saya, kenapa tidak
hubungi saya terus," tegas beliau.

Beliau menegaskan dalam program sumbangan untuk membaiki pagar surau Al-

Huda itu tidak ada seorang wartawan atau wakil media yang hadir.

Mengapa tambah beliau, Utusan Malaysia hanya menyiarkan satu gambar
sahaja sedangkan ada gambar makan bersama Muslimat dan gambar-gambar
lain.

Beliau yakin Utusan Malaysia yang didalangi Umno sengaja memperalatkan isu
itu bagi menjauhkan orang bukan Islam kepada Islam.

Bagaimanapun, beliau tidak gentar dengan peringatan tersebut tetapi akan terus menjalankan aktiviti hadir ke surau dan masjid bagi memenuhi undangan Jawatankuasa masjid dan surau di Parlimennya.

0 comments:

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Sunset by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP